Muziekcoach ChristianChristian werkt sinds een half jaar bij To Be Kind, waar hij als muziekcoach en BSO medewerker een fijne impact heeft gemaakt. In dit interview onthult hij zijn ervaringen, zijn passie voor muziek en zijn visie op het belang van muzikale educatie binnen de kinderopvang.

Met een glimlach blikt Christian terug op zijn eerste stappen bij To Be Kind. Het was een periode van aanpassing, maar met de steun van zijn collega’s voelde hij zich snel thuis. Als muziekcoach en BSO medewerker heeft hij een dubbele rol, waarbij hij zijn tijd verdeelt tussen het inspireren van kinderen met muziek en het ondersteunen van de dagelijkse activiteiten op de buitenschoolse opvang. Lees hieronder het complete interview met hem.

  1. Je bent hier komen werken als muziekcoach en BSO medewerker. Hoe bevalt het eerste half jaar werken bij To Be Kind?

Ik kijk met veel tevredenheid terug naar afgelopen half jaar en ik ben dankbaar dat ik hier mag werken. Het was zeker even wennen met allerlei nieuwe input en inderdaad een dubbele functie, wat ook vermoeiend kan zijn met het switchen van focus. Maar de fantastische collega’s zijn aardig tegemoet gekomen. Ik heb veel geleerd en ik zet me graag in voor de kinderen.

  1. Kun je meer vertellen over de dagelijkse verantwoordelijkheden van de functie?

Op de BSO sta ik meestal 20 uur per week en als muziekcoach ben ik er voor 5 uur per week. Ik zal hier vooral ingaan op het muziekgedeelte aangezien dat nieuw is binnen de organisatie. De verantwoordelijkheden die ik heb zijn wisselend; soms 3 ochtenden per week en soms 2. Ik begon met het observeren van de 6 KDV-groepen op het Koraal en ik keek naar het al dan niet gebruikmaken van muziek in relatie tot de dagstructuur. Het doel hiervan was om een goed beeld te krijgen van het huidige en de observaties te analyseren, te verwerken en te rapporteren om te kunnen adviseren en te plannen.

De afgelopen weken ben ik vooral druk geweest elke KDV locatie langs te gaan om, aansluitend bij de thema’s, de peuters een muziekles te geven. Hiermee hoop ik dat de pedagogisch medewerkers en ik elkaar kunnen inspireren aangaande muziekgebruik en dat de drempel daartoe verlaagd wordt. De komende tijd plan ik hier langzaam mee door te gaan en met het eenduidiger maken van muziek binnen de organisatie, ook ter inspiratie; bijv. door muzikale afspeellijsten, liedjes aangaande structuur en muzikale werkvormen met elkaar delen.

  1. Kun je iets meer vertellen over je muzikale achtergrond?

Mijn muzikale achtergrond is redelijk breed. Mijn moeder hoorde ik al vaak zingen wat mij zeker heeft beïnvloed. Zelf begon ik op m’n 7e met blokfluitles op de basisschool, op m’n 9e met gitaarles op een kinderopvang door een gitaardocent die wekelijks kwam en op m’n 10e met contrabas (verplicht) op de basisschool. Dit laatste werd mijn hoofdinstrument en heb ik ruim 10 jaar in een jeugdorkest gespeeld. Lange tijd werd dit verplicht door mijn moeder en ging ik zelf liever breakdancen (op diverse bijbehorende muziek) en liever naar feestjes (house en hardcore muziek). Uiteindelijk heb ik het musiceren met plezier en dankbaarheid doorgezet en ben ik muziektherapie gaan studeren, 7 jaar lang aan het conservatorium van Enschede. Ondertussen heb ik mij verdiept in bijna alle muziekstijlen die ik onderweg tegenkwam en ik heb in veel verschillende groepjes muziek gemaakt, in verschillende vormen, (inclusief: muziektheater, arrangeren, componeren, songwriting, producen, aanbidding). Via mijn opleiding heb ik dit gedaan voor/met zeer uiteenlopende doelgroepen, zoals mensen met een verstandelijke beperking, psychische problematiek, Parkinson, dementie, (en kinderen met) een vluchtelingachtergrond. Verder hoop ik nog vanaf september de opleiding Docent muziek te gaan doen in deeltijd.

  1. Waarom heb je gekozen om in de kinderopvang aan de slag te gaan als muziekcoach?

Ik zocht Gods leiding op mijn levensweg en ik bleef mij aangesproken voelen door diverse leed die kinderen van tegenwoordig ondergaan. Dit raakt me enorm en ik wil graag bijdragen om dit leed te verminderen en om een positieve impact te maken in de wereld. De kinderopvang kwam eigenlijk meer ‘per ongeluk’ op mijn pad en ik kreeg een baan aangeboden. Ik wist niet eens dat ik daarvoor met mijn opleiding in aanmerking kwam.

Muziekcoach Christian geeft les in gitaar

Muziek coach Christian leert kinderen graag meer over muziek.

  1. Hoe ga jij ervoor zorgen dat de kinderen op de opvang meer met muziek in aanraking komen?

Ik heb het al een beetje verteld, maar bovenal wil ik helpen dat collega’s elkaar kunnen inspireren en dat de concrete handvatten en de effecten ervan duidelijk worden en binnen handbereik. Misschien zal het zelfs het handigst kunnen met filmpjes vanuit de werkvloer. Anderzijds kom ik, mits de tijd het toestaat, heel graag persoonlijk langs bij de kinderen voor een muziekles. 🙂

  1. Wat vind je belangrijk in je werk als muziekcoach?

Ik vind het belangrijk dat de positieve kracht en functionaliteit van muziek duidelijk wordt en ten dienste van de visie van de organisatie kan worden gebruikt, indien gewenst. Daarnaast vind ik het belangrijk dat kinderen ervaringen op kunnen doen met muziek, ter inspiratie en ook voor de ontwikkeling (van hun welzijn) in het algemeen.

  1. Welke doelstelling(en) wil je dit jaar bereiken?

Een muzikale afspeellijst maken en delen, liedjes aangaande structuur vormgeven en met elkaar delen, locaties langzaam blijven bezoeken. Het liefst zou ik ook filmpjes willen maken van hoe muziek kan worden toegepast op de groepen die met collega’s eenvoudig te delen zijn ter inspiratie.

  1. Welke muziekactiviteit vind je het leukst om met kinderen te doen?

Ik vind het erg leuk om een muziekles te geven binnen een thema met een (duidelijke) christelijke verhaallijn. Dan krijgen alle muzikale onderdelen opeens een nog diepere betekenis en wordt het nog functioneler. Dit lijkt in zekere zin misschien zelfs meer op muziektheater. Deze muzieklesjes geven ruimte voor zeer uiteenlopend gebruik van muziek. Dansen met de kinderen vind ik hierin misschien het leukst. Simpele bewegingen kunnen voor hen al zo uitdagend zijn en kunnen hun creativiteit zo aanmoedigen.

  1. Welk muziekinstrument vind je het leukst om te bespelen?

Ik twijfel tussen contrabas en zang; in de kerk doe ik het meestal tegelijkertijd. Verder wisselt het een beetje. Een periode raapte ik heel graag mijn gitaar op, tegenwoordig wil ik beter worden in piano. Een paar maanden geleden heb ik een viool cadeau gekregen en van de week dacht ik er nog aan om trompet te gaan leren spelen.